Vanlige spørsmål og svar

Hvor er Hyre tilgjengelig?

Hyre er tilgjengelig i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger i Norge, Stockholm i Sverige og København i Danmark.

Er det noen aldersgrense på å leie bil hos Hyre?

Man må være fylt 18 år for å leie bil hos Hyre. Tillegg for forsikring påløper for kunder under 23 år. Alder på yngste sjåfør bestemmer et prispåslag på leietid og km:

18 år: 30%,

19 år: 26%,

20 år: 20%,

21 år: 18%,

22 år: 16%.

Hvordan får jeg tilgang til Hyre?

For å lage deg konto hos Hyre trenger du BankID og gyldig førerkort. Vi sjekker førerkort direkte opp mot Statens Vegvesens register.

Hvorfor blir jeg kredittvurdert?

Hyre kredittvurderer alle kunder for å forsikre oss om at våre kunder er betalingsdyktige slik at vi kan opprettholde et sømløst tilbud. Om du har stengt for kredittsjekk må du åpne for dette før du kan leie hos Hyre.

Hvilke førerkort godkjennes?

Vi godkjenner alle europeiske førerkort i kredittkortformat. Har du et annet førerkort ber vi om at du legger ved bekreftelse fra Statens Vegvesen om at du har lovlig førerrett i Norge.

Hvor finner jeg nøkkelen?

Mobilen er nøkkelen din. Du låser opp og låser bilen med appen.

Hva er forskjellen på 'Kjør Nå' og 'Reserver'?

Hvis du velger å booke en bil via 'Kjør nå' vil du starte et leieforhold umiddelbart etter at du har valgt din foretrukne bil. Bilen reserveres så lenge den er ledig, og maks 24 timer. Her er depositumet på 2000,-. Du kan levere tilbake bilen når som helst innen disse 24 timene, og du betaler kun for tiden du brukte bilen (per påbegynte time). Dersom du ønsker å bruke bilen i mer enn 24 timer kan du utvide leieforholdet, men nå betaler du for hele perioden fra du først startet leieforholdet til ditt valgte tidspunkt for utvidelse. Nå betaler du for hele perioden selv om du skulle levert bilen tilbake før leieforholdet ditt er ferdig.

Hvis du velger å booke en bil via 'Reserver' velger du på forhånd tidspunkt for henting og levering av bilen. Bilen reserveres i valgte periode. Her er depositumet på 1000,-. Du kan levere bilen tilbake når som helst i den valgte perioden, men du blir likevel belastet for hele den reserverte perioden. Hvis du ønsker å utvide leieforholdet kan du gjøre det så sant bilen ikke allerede er reservert av noen andre.

Hvordan bestiller jeg bil?

Trykk på «Kjør nå» om du trenger bil øyeblikkelig (maks 24 timer) eller «Reserver» for alle andre behov. Velg deretter en bil som passer dine behov. Trykk så på «Bestill» nederst på siden.

Kan jeg avbestille en booket bil?

Du kan avbestille uten kostnad inntil 24 timer før leieforholdet starter. Se våre vilkår for eventuelle gebyrer ved avbestilling https://www.hyre.no/vilkår/priser/

Hvordan fungerer skadekontroll?

Før du får tilgang til bilen, og før du leverer den tilbake, må du sende inn bilder av bilen i applikasjonen. Disse bildene er din forsikring om at bilen er i like god stand når du leverer den som da du hentet den. Du kan ta så mange bilder du vil både før, underveis og etter leieforholdet.

Hjelp! Jeg har tatt bilder av feil bil.

På bookingskjermen kan du trykke på “Ta flere skadekontrollbilder» og ta så mange bilder du trenger for å dokumentere bilens tilstand.

Jeg får ikke koblet til bilen.

Se om bluetooth og stedstjenester er skudd på på telefonen. Hvis de er på og det ikke fungerer, kontakt oss på telefon 22 44 49 73 så kommer vi til unnsetning.

Hvor kan jeg parkere leiebilen?

Hyre-bilen kan parkeres der du ønsker, men Hyre er ikke ansvarlig for din parkering under leieforholdet. Du må selv betale for parkering eller dekke gebyrer for feilparkering av Hyre-bilen. Om Hyre-bilen har fast plass, kan den stå gratis på denne, også under leieforholdet.

Din egen privatbil kan i noen få tilfeller stå på Hyre-bilens plass under leieforholdet - dette vil være tydelig markert i appen når det er tillatt. I alle andre tilfeller må du sørge for å stå lovlig og betale parkering for din egen privatbil mens du har Hyre-bilen.

Kan jeg levere tilbake bilen før avtalt leietid er over?

Ja. Om du har booket bil gjennom “Kjør nå”-funksjonen betaler du kun for tiden du har brukt bilen. Om du har bestilt bil gjennom “Reserver”-funksjonen blir ikke leieprisen redusert selv om du leverer tidligere enn tidspunktet i bestillingen.

Kan jeg legge til flere sjåfører?

Ja, du kan kostnadsfritt legge til så mange ekstra sjåfører du ønsker. Dette gjør du ved å trykke på «Registrer ekstra sjåfør» på bookingsiden i appen. Personen du legger til som ekstra sjåfør må ha Hyre-konto, godkjent førerrett og må se leieforholdet i sin Hyre-app.

Hva skjer om jeg blir forsinket?

Prøv å utvide leieforholdet ditt under «Utvid leieforhold» på bookingskjermen. Om det ikke fungerer å utvide må du ta kontakt med Hyre på chat eller 22 44 49 73.

Jeg får ikke start på bilen.

En grunn kan være at bilens startsperre har slått seg på. Trykk “Lås opp” i applikasjonen din og prøv på nytt. Sjekk også at bilen står i “Park” og at du holder inne bremsepedalen.

Jeg har fått en bot – hva gjør jeg?

Om du er skyld i boten må du betale den selv. Det vil alltid lønne seg å betale boten med en gang for å unngå purregebyrer og forhøyelse fra parkeringsselskaper/myndigheter.

Kan jeg kjøre til andre land enn Norge?

Ja, du står fritt til å kjøre til andre land i Norden. Ta kontakt med oss om du ønsker å kjøre til andre land enn dette.

Må jeg vaske bilen før jeg leverer den tilbake?

Lever fra deg bilen slik du ville likt å hente den. Bilen skal alltid ryddes innvendig etter endt leieforhold. Spyl over bilen hvis du har gjort den veldig skitten. Godt tips! Kjøp fem-ti minutter med høytrykksspyler på en bensinstasjon. Spyl først over bilen med såpe og deretter vann. Da er den i super stand til neste leietaker.

Hva skjer om jeg går tom for strøm på telefonen eller mister den?

Da kan du bruke en annen telefon og logge inn med din egen BankID. Om det ikke er et alternativ ringer du oss på 22 44 49 73 så hjelper vi deg.

Hvordan kan jeg kontakte Hyre under leieforholdet?

Du kan bruke chatten her i appen, ringe oss på 22 44 49 73 eller sende mail på hei@hyre.no for å snakke med oss før, under og etter leieforhold.

Kan jeg levere bilen hvor jeg vil?

Bilen skal leveres i henhold til parkeringsbeskrivelse i appen. Hver bil har typisk en fast plass der den skal hentes og leveres tilbake. Enkelte biler står i en gitt beboerparkeringsone (f.eks. beboerparkering sone C), og vil da være tydelig markert med at de ikke trenger å leveres samme sted som du fant den, men det er god skikk å levere den så nærme som mulig. Du må passe på å parkere bilen lovlig før du avslutter leieforholdet. Dersom du fant bilen parkert ulovlig, eller ikke i henhold til parkeringsbeskrivelse må du passe på å IKKE levere tilbake samme sted, men sette bilen lovlig og i henhold til beskrivelse, ellers er du selv ansvarlig for feilparkering.

Hva gjør jeg hvis bilens parkering ikke er ledig når jeg skal levere bilen?

Hvis plassen til bilen ikke er ledig når du skal levere, kontakt kundeservice på telefon eller chat. Dersom du leverer bilen utenfor våre åpningstider, parker bilen lovlig og i tråd med skilting på nærmeste beboerparkering (sone 2300 i Oslo). Send så en chat-melding til kundeservice med informasjon om hvor bilen står slik at vi kan registrere parkering og unngå bøter.

Når får jeg tilbake depositumet?

Det blir sluppet så fort du leverer tilbake bilen og vi får trukket det vi skal for drivstoff, bompasseringer og eventuelle overkjørte kilometer. Får vi ikke trukket beløpet trekkes det fra depositumet og du får det resterende beløpet tilbake på konto innen 5-10 virkedager.

Leieforholdet mitt går i minus på oppgjøret, hva betyr det?

Dersom oppgjøret ditt går i minus blir det generert en tilgodelapp som du benytter på neste leieforhold. Tilgodelappen ligger klar neste gang du skal booke bil, men du kan velge å spare den om du ønsker det.

Når bør jeg velge elbil?

Hovedsakelig passer elbil til kortere turer i og rundt bykjernen. Elbil kan være et økonomisk og lurt valg, men se på rekkevidden i informasjonen om bilen du tenker å leie og se om det holder for din destinasjon. Skal du langt, men likevel ønsker å kjøre elbil, bør du velge en med god rekkevidde.

Jeg får ikke koblet fra ladekabelen til bilen.

For å få ut ladekabelen ut av bilen må du trykke to ganger på “Lås opp”-knappen i appen, uavhengig om bilen er låst opp eller ikke. Dette er en tyverisikring som skal forhindre at uvedkommende drar ut ladekabelen og forhindrer at batteriet lades opp.

Hvordan får jeg lengst mulig rekkevidde?

Elbiler er fintfølende maskiner. Rekkevidden varierer basert på kjøremønster, værforhold, temperatur, klimaanlegg og underholdning i bilen. Vårt beste tips: Ta deg god tid, følg fartsgrensene og kjør i et rolig tempo. Høy fart og plutselig akselerasjon reduserer rekkevidden betraktelig.

Hvor mye batteri kan jeg levere tilbake elbilen med?

For at neste leietaker skal slippe å starte leieforholdet med å lade for å komme seg avgårde er det fint om du leverer med minst 50 prosent strøm. Se våre vilkår for mer informasjon om lading.

Hva er prispåslaget for yngre sjåfører?

Alder på yngste sjåfør bestemmer et prispåslag på leietid og km:

18 år: 30%,

19 år: 26%,

20 år: 20%,

21 år: 18%,

22 år: 16%.

Hva dekkes av forsikringen?

Vi har en av markedets aller beste forsikringsavtaler både for leietaker og utleier, med dekning opptil 1 million kroner. Hele forsikringsavtalen kan du lese her: https://www.hyre.no/vilkår/forsikring/

Må jeg registrere ferge?

Ferger med Autopass, eller manuell registrering, legges automatisk på leieforholdet. Dersom det ikke registreres automatisk der du tar ferge må du melde ifra til oss. Det kan likevel ta litt tid før det registreres, og i noen tilfeller vil du motta en faktura to-tre uker etter leieforholdet.

Må jeg levere bilen med full tank?

Vi oppfordrer våre kunder til å levere tilbake bilen med full drivstofftank. Vi beregner antall liter i tanken før og etter leieperioden. Leverer du bilen med lavere drivstoffnivå enn da du hentet den, blir du belastet med en literpris per liter som mangler. Leverer du bilen med høyere drivstoffnivå får du i stedet rabatt per liter. Du kan se de gjeldende drivstoffprisene i appen når du bestiller. Dersom rabatten er større enn den totale leieprisen, vil du motta en rabattkupong som du kan bruke på et senere tidspunkt.

Hva er inkludert i leieprisen?

Leieprisen er inkludert forsikring og opptil 150 km kjørelengde per døgn. Antall kilometer summeres og du står fritt til å fordele kilometrene utover hele leieforholdet. Drivstoff, bompasseringer og eventuelle overkjørte kilometer kommer i tillegg.

Må jeg registrere bompasseringer?

Nei, vi registrerer automatisk passeringer gjennom AutoPass-bommer og legger disse til regningen løpende under leieforholdet. Dette gjelder kun i Norge og ikke private bommer med f.eks. manuell løsning eller AutoPay.

Jeg har vært i en ulykke – hva gjør jeg?

Sørg for at ulykkesstedet er sikret og situasjonen er avklart. Ta deretter kontakt med Hyre på chat eller ring 22 44 49 73 og forklar situasjonen. Om bilen ikke kan kjøres videre ringer du veihjelp på 22 44 49 73 (trykk 1). Veihjelp er inkludert i forsikringen mot en egenandel på 500 kroner.