Driver erstatningsbil med egen bilflåte. – Enklere for oss og bedre for kundene
Hyre og Møller Bil har samarbeidet om å utvikle en tjeneste som effektiviserer utleie av forhandlerens egne biler. – Gir oss større kontroll over kundereisen og nye inntjeningsmuligheter, sier Ingunn Turner i Møller Bil Sør-Rogaland.
– Vi har til enhver tid mange kunder som har bilen på verksted hos oss. Tidligere har disse fått en erstatningsbil fra vår egen bilflåte, uten at vi har hatt et godt nok system for håndtering av leieforholdene. Ulempen med dette er at vi mister litt kontroll over kundereisen, sier Ingunn Turner.
Hun er ansvarlig for utleie og erstatningsbil-avdelingen ved Møller Bil Sør-Rogaland og har nå testet Erstatningsbil 2.0 i et drøyt år.
– Kort fortalt kan vi nå tilby kundene en sømløs og selvbetjent prosess for å leie erstatningsbiler. Løsningen er enkel å administrere internt, er godt integrert med verkstedet – og gir oss bedre kontroll på løpende kostnader, forteller hun.
Hva er Erstatningsbil 2.0?
Med over 2.000 biler i Oslo, Bergen, Trondheim, Stockholm og København er Hyre i dag Nordens største bildelingstjeneste. Kunnskapen og erfaringen som er bygget opp gjennom over én million leieforhold er nå brukt til å utvikle en heldigital utleieplattform skreddersydd for bilforhandlere og verksteder.
Henrik Lae, Leder for Forretningsutvikling i Hyre
– Vi ble utfordret av bransjen for å skape et produkt som er mer tilpasset tiden vi lever i. Gjennom Hyre-plattformen blir det færre skjemaer å fylle ut, påløpte kostnader (som bompenger og drivstoff) håndteres automatisk, og det blir enklere å finne riktig bil til hver enkelt kunde, sier Henrik Lae, forretningsutvikler i Hyre.
Løsningen er utviklet i samarbeid med Møller Bil for å sikre at både forhandler og sluttkundes behov blir ivaretatt:
– Nøkkelfri, digital booking gjør at kunden kan hente og levere bilen når som helst. Identifisering av kunden skjer også i appen, slik at hen ikke trenger å vente i kø for å vise legitimasjon og førerkort. Vi stiller også med kundeservice og døgnåpen veihjelp, forteller Lae.
– Lytter til våre behov
Møller Bil Sør-Rogaland, som har testet den nye plattformen i et drøyt år, har i skrivende stund 150 Hyre-biler fordelt på fire ulike forhandlere.
– Jo større bilflåte, jo viktigere er det å ha et system som håndterer utleie effektivt, sier Ingunn Turner og forklarer:
– Når skal bilene vaskes? Hvilke biler er ledige? Hvor befinner bilene seg? Når du har fire-fem biler klarer du å ha en viss oversikt, men når vi snakker om flåter som teller over seksti biler blir det umulig.
Den nye plattformen består av to systemer:
- I bookingsystemet kan du reservere bil på vegne av kunder, setter regler for betaling, se hvem som har bestilt bil, reservasjoner for vedlikehold og ledig kapasitet i egen bilpark.
- I flåtesystemet finner man oversikt over kilometerstand, inntjening, påløpte kostnader, skadeoversikt og enkel opplastning av kostnader som er sendt direkte til bileier. I tillegg kan dere sette biler tilgjengelig for leie på Hyre.
– Det er summen av alle de små forbedringene som gjør at arbeidshverdagen min er mye enklere i dag enn den var for et år siden. Samtidig dukker det opp behov og utfordringer underveis, og da opplever jeg at Hyre er raske med å justere tjenesten etter våre ønsker, sier Turner.
Fornøyde kunder – og nye inntektskilder
– En av de fineste tingene med den nye løsningen er at den er 100 prosent selvbetjent, altså at kundene våre kan hente bilen når som helst – også utenfor åpningstidene våre, sier Ingunn Turner.
Kundene sier appen er enkel å bruke, at det er enklere å starte/avslutte leieforhold og at de får god informasjon underveis i leieforholdet. Dessuten er de godt fornøyde med kvaliteten på bilene de leier.
– Dette handler om at både vi og kunde har bedre oversikt over hvilke biler som er tilgjengelige til enhver tid. Det gjør det enklere å finne en bil som passer hver enkelt sitt behov.
Hyre-plattformen åpner også for nye inntektskilder:
– Vi ønsker å være det naturlige valget uansett hva kundene våre trenger innen bilhold – og dette er en naturlig forlengelse av det. Bilene som ikke leies ut til verkstedkunder kan enkelt legges ut til offentlig utleie. Da sikrer vi at hele bilparken vår utnyttes maksimalt og vi tjener penger på biler som ellers ville samlet støv utenfor lokalet, avslutter Ingunn Turner.
Vil du vite mer?
Kombinert med våre egne systemer for robust håndtering av egen bilflåte med over 2000 biler, har vi sammen med bransjen utviklet Erstatningsbil 2.0.
Anbefalt lesing
Bli kjent med vår fullstack-utvikler Markus!
Markus er dev-teamets nyeste tilskudd og styrker Hyre på teknologi og utvikling. Han har bakgrunn fra NTNU i Trondheim der han tok mastergrad i Informatikk. Etter studiet startet han som konsulent i Bekk, der han blant annet har jobbet med ulike prosjekter hos Statens Vegvesen og Eika Forsikring.
Hyre hjalp Foodora på reisen fra 1200 til 5000 ansatte og bud
Foodora er en leveringstjeneste som startet i Norge med levering fra én restaurant i 2015 og utviklet seg raskt til å levere mat fra 2400 restauranter. I dag har de til og med lansert en egen dagligvarebutikk på nett med navn Foodora Market.