Hva kan vi hjelpe deg med?

Hvordan bestiller jeg bil?

Trykk på «Kjør nå» om du trenger bil øyeblikkelig (maks 24 timer) eller «Reserver» for alle andre behov. Velg deretter en bil som passer dine behov. Trykk så på «Bestill» nederst på siden.

Kan jeg avbestille en booket bil?

Ja, det kan du. Se våre vilkår for eventuelle gebyrer ved avbestilling https://www.hyre.no/vilkår/priser/

Hvordan fungerer skadekontroll?

Før du får tilgang til bilen, og før du leverer den tilbake, må du sende inn bilder av bilen i applikasjonen. Disse bildene er din forsikring om at bilen er i like god stand når du leverer den som da du hentet den. Du kan ta så mange bilder du vil både før, underveis og etter leieforholdet.

Hjelp! Jeg har tatt bilder av feil bil.

På bookingskjermen kan du trykke på “Ta flere skadekontrollbilder» og ta så mange bilder du trenger for å dokumentere bilens tilstand.

Jeg får ikke koblet til bilen.

Se om bluetooth er skudd på på telefonen, hvis den er på og det ikke fungerer, kontakt oss på telefon 22 44 49 73 så kommer vi til unnsetning.

Jeg får ikke start på bilen.

En grunn kan være at bilens startsperre har slått seg på. Trykk “Lås opp” i applikasjonen din og prøv på nytt. Sjekk også at bilen står i “Park” og at du holder inne bremsepedalen.

Hva skjer om jeg går tom for strøm på telefonen eller mister den?

Da kan du bruke en annen annen telefon og logge inn med din egen BankID. Om det ikke er et alternativ ringer du oss på 22 44 49 73 så hjelper vi deg.

Hvordan kan jeg kontakte Hyre under leieforholdet?

Du kan bruke chatten her i appen, ringe oss på 22 44 49 73 eller sende mail på hei@hyre.no for å snakke med oss før, under og etter leieforhold.

Kan jeg legge til flere sjåfører?

Ja, du kan kostnadsfritt legge til så mange ekstra sjåfører du ønsker. Dette gjør du ved å trykke på «Registrer ekstra sjåfør» på bookingsiden i appen. Personen du legger til som ekstra sjåfør må ha Hyre-konto, godkjent førerrett og må se leieforholdet i sin Hyre-app.

Hvor kan jeg parkere under leieforholdet?

Du kan parkere der du ønsker. Hyre er ikke ansvarlig for din parkering under leieforholdet. Du må selv betale for parkering, med mindre det er gratis å stå der du parkerer bilen. Om bilen du leier har fast parkeringsplass kan du parkere på denne også under leieforholdet.

Hva skjer om jeg blir forsinket?

Prøv å utvide leieforholdet ditt under «Utvid leieforhold» på bookingskjermen. Om det ikke fungerer å utvide må du ta kontakt med Hyre på chat eller 22 44 49 73.

Må jeg vaske bilen før jeg leverer den tilbake?

Lever fra deg bilen slik du ville likt å hente den. Bilen skal alltid ryddes innvendig etter endt leieforhold. Spyl over bilen hvis skitt synes. Leier du bilen i mer enn 24 timer skal bilen vaskes utvendig. Tips! Kjøp fem-ti minutter med høytrykksspyler på en bensinstasjon. Spyl først over bilen med såpe og deretter vann. Da er den i god stand til neste leietaker.

Jeg har fått en bot – hva gjør jeg?

Om du er skyld i boten må du betale den selv. Det vil alltid lønne seg å betale boten med en gang for å unngå purregebyrer og forhøyelse fra parkeringsselskaper/myndigheter.

Kan jeg kjøre til andre land enn Norge?

Ja, du står fritt til å kjøre til andre land i Norden. Ta kontakt med oss om du ønsker å kjøre til andre land enn dette.

Kan jeg levere tilbake bilen før avtalt leietid er over?

Ja. Om du har booket bil gjennom “Kjør nå”-funksjonen betaler du kun for tiden du har brukt bilen. Om du har bestilt bil gjennom “Reserver”-funksjonen blir ikke leieprisen redusert selv om du leverer tidligere enn tidspunktet i bestillingen.

Kan jeg levere bilen hvor jeg vil?

Bilen skal leveres på samme sted som du plukket den opp. Har bilen beboerparkering må du finne en ledig parkering så nære der du hentet den som mulig og parkere bilen lovlig før du avslutter leieforholdet. Se ellers parkeringsbeksrivelsen på bilen du leier for spesifikk informasjon.

Når får jeg tilbake depositumet?

Det blir sluppet så fort du leverer tilbake bilen og vi får trukket det vi skal for drivstoff, bompasseringer og eventuelle overkjørte kilometer. Får vi ikke trukket beløpet trekkes det fra depositumet og du får det resterende beløpet tilbake på konto innen 5-10 virkedager.

Kan den som eier bilen se hvor jeg har kjørt i leieperioden?

Nei, eier kan ikke se reisen din. Vi tar personvern og datasikkerhet svært alvorlig. Det er kun du som har kjørt bilen og Hyre som kan se kjøreturen i sin helhet. Vi deler ikke denne informasjonen med noen og bruker den kun for å gjøre nødvendig funksjonalitet tilgjengelig for deg som kunde. Utleier kan kun se hvor langt du har kjørt, ikke hvor.

Når bør jeg velge el-bil?

Hovedsakelig passer el-bil til kortere turer i og rundt bykjernen. El-bil kan være et økonomisk og lurt valg, men se på rekkevidden i informasjonen om bilen du tenker å leie og se om det holder for din destinasjon. Skal du langt, men likevel ønsker å kjøre el-bil, bør du velge en el-bil med god rekkevidde.

Jeg får ikke koblet fra ladekabelen til bilen.

For å få ut ladekabelen ut av bilen må du trykke to ganger på “Lås opp”-knappen i appen, uavhengig om bilen er låst opp eller ikke. Dette er en tyverisikring som skal forhindre at uvedkommende drar ut ladekabelen og forhindrer at batteriet lades opp.

Hvordan får jeg lengst mulig rekkevidde?

El-biler er fintfølende maskiner. Rekkevidden varierer basert på kjøremønster, værforhold, temperatur, klimaanlegg og underholdning i bilen. Vårt beste tips: Ta deg god tid, følg fartsgrensene og kjør i et rolig tempo. Høy fart og plutselig akselerasjon reduserer rekkevidden betraktelig.

Hvor mye batteri kan jeg levere tilbake el-bilen med?

For at neste leietaker skal slippe å starte leieforholdet med å lade for å komme seg avgårde er det fint om du leverer med minst 50 prosent strøm. Se våre vilkår for mer informasjon om lading.

Hvor er Hyre tilgjengelig?

Hyre er kun tilgjengelig i Oslo inntil videre.

Er det noen aldersgrense på å leie bil hos Hyre?

Ja. Inkludert forsikring dekker kun leietakere over 23 år.

Hvordan får jeg tilgang til Hyre?

Alle med BankID kan registrere en konto på Hyre.

Hva dekkes av forsikringen?

Vi har en av markedets aller beste forsikringsavtaler både for leietaker og utleier, med dekning opptil 1 million kroner. Hele forsikringsavtalen kan du lese her: https://www.hyre.no/forsikring/leietaker/

Hva er inkludert i leieprisen?

Leieprisen er inkludert forsikring og opptil 150 km kjørelengde per døgn. Drivstoff, bompasseringer og eventuelle overkjørte kilometer kommer i tillegg.

Må jeg registrere bompasseringer?

Nei, vi registrerer automatisk passeringer gjennom AutoPass-bommer og legger disse til regningen løpende under leieforholdet. Dette gjelder kun i Norge og ikke private bommer med f.eks. manuell løsning eller AutoPay.

Må jeg registrere ferge?

Om du ikke betaler for dette må du registrere det og melde fra om det til oss. Vi har dessverre ingen automatiske systemer for dette.

Må jeg levere bilen med full tank?

Vi oppfordrer deg til å levere med full tank. Eventuell forskjell i mengde drivstoff ved henting og levering blir regnet ut automatisk. Rabatt eller ytterligere utgifter blir lagt til kvitteringen ved levering.

Jeg har vært i en ulykke – hva gjør jeg?

Sørg for at ulykkesstedet er sikret og situasjonen er avklart. Ta deretter kontakt med Hyre på chat eller ring 22 44 49 73 og forklar situasjonen. Om bilen ikke kan kjøres videre ringer du veihjelp på 21 89 60 78. Veihjelp er inkludert i forsikringen mot en egenandel på 500 kroner.