Hyre hjalp Foodora på reisen fra 1200 til 5000 ansatte og bud

Foodora er en leveringstjeneste som startet i Norge med levering fra én restaurant i 2015 og utviklet seg raskt til å levere mat fra 2400 restauranter. I dag har de til og med lansert en egen dagligvarebutikk på nett med navn Foodora Market.
BedriftMarch 16, 2022Hyre
Mads Dokka Blybakken, pressesjef og leder for samfunnskommunikasjon i Foodora Norge. Foto: Ilja Hendel/Foodora.

På kort tid har Foodora skalert både antall ansatte og tjenestetilbudet kraftig, og Hyre har vært med dem på reisen.

– De siste årene har Foodora vokst ekstremt. Før første nedstigning mars 2020 var vi 80 kontoransatte og 1100 bud, nå har vi 440 kontoransatte, 4500 bud og vi er i 24 byer i Norge. Vi har rett og slett hatt en enorm corona-effekt, forteller Mads Dokka Blybakken, pressesjef og leder for samfunnskommunikasjon i Foodora Norge.

– Vi startet med sykkellevering, men nå har vi også tatt i bruk biler for å være raske med bred dekning også utenfor de største byene, fortsetter han.


Lever av mobilitet og fleksibilitet

Med så mange ansatte, bud og sjåfører er Foodora spesielt avhengig av mobilitet i arbeidshverdagen. Det er først og fremst Foodoras Commercial Team og andre kontoransatte som benytter seg av bildeling med Hyre.

– Vi har mange logistikkoppgaver som må utføres til enhver tid. Vårt Commercial Team er ofte ute på salgsmøter, onboarder og offboarder restauranter, følger opp og passer på at alle har det utstyret og midlene de behøver, forklarer Mads.

Vi møter Andreas Becker. Han er fleet manager i Foodora og administrator og bruker av Foodoras bedriftskonto på Hyre. Daglig arbeider Andreas med å løse drifts- og logistikkoppgaver.

– Hos oss har alle ansatte egen bruker og tilgang til Hyre via Foodoras bedriftskonto. Det er hver avdelingsleder som bestemmer om de ønsker å booke opp biler til alle ansatte, eller om de ansatte får tilgang til å booke selv. I Hyres bedriftsportal har vi full kontroll over kommende, eksisterende og tidligere leieforhold, og vi kan enkelt hente ut rapporter, forteller Andreas.

“Foodora lever av mobilitet og fleksibilitet, og vi har funnet en god match med Hyre som har hjulpet oss å skalere. Under pandemien har vi ansatt veldig mange, og selv om antall ansatte har skutt i været, har vi unngått gigantiske transportkostnader ved å bruke Hyre fremfor å eie egen bilpark.“

– Mads Dokka Blybakken

Tilfeldig møte med Hyre

Andreas forteller at Foodora startet å bruke Hyre som bildelingstjeneste etter bygging av et utstyrslager i 2020. Mesteparten av arbeidet utførte de selv, og det ble mange turer frem og tilbake for å handle, frakte og bygge.

– Under lagerprosjektet hadde vi ingen leverandør for bildelingstjenester eller leiebil. Vi måtte selv ordne med transporten vi trengte, og flere benyttet seg av privat bil. Alle måtte spare på sine egne kvitteringer, og i ettertid ble det mye styr med å skrive både reiseregninger og utlegg. I denne perioden tok vi kontakt med Hyre for å inngå et samarbeid, som i dag har spart oss for mye administrasjon og hodebry, forteller Andreas.

Holder en tydelig grønn profil

Foodora har en grønn profil og setter strenge krav til miljøvern på jobb. Foodora har en elbil-policy der de alltid skal prioritere elbiler innen en radius på 10 minutter gangavstand. I dag har Hyre over 200 elbiler fordelt utover i hele Oslo, og dette er et tall som bare øker.

– Bærekraft og miljøvern er veldig viktig for oss. Det å benytte bildeling fra Hyre er en viktig del av den grønne reisen, avslutter Andreas.

Anbefalt lesing

Se alle artikler